TATRA 148
V roce 1969 byla zahájena výroba ověřovací série modernizovaného vozu s označením Tatra 148. Tato řada byla vyvinuta jako inovační stupeň typové řady T 138, kterou celou nahradila a v mnoha variantách také rozšířila. Konstruktéři si dali za cíl uspořit jednu generální opravu, tzn. odstranění některých poruch T138, zvýšit výkon motoru, přepravní rychlost, spolehlivost atd.
- motor: TE splňující předpisy EHK (snížení hlučnosti pod 90dB, snížení spotřeby paliva o cca 10 %)
- kabina: lepená skla místo kalených, ostřikovače skel, sedadla řidiče nové konstrukce s vlnovcovou pružinou a hydraulickým tlumičem, nové dozické zámky, blatníky spojeny s kabinou
- podvozek: upravená palivová nádrž, změny hřídelí zadních náprav, skříňí rozvodovek a ochranný košů náprav, úprava zadní listové pružiny snížila její namáhání o cca 15%, úprava torzních tyčí a jejich uchycení zvýšila životnost na více než dvojnásobek
- u sklápěčů montován jediný teleskop většího průměru místo dvou původních
Motor TATRA 2 928-1E, vidlicový vzduchem chlazený vznětový osmiválec. Vznikl z původního motoru T928 z T 138 rozsáhlou modernizací. Různé verze T148 mají různé motory, vojenské verze mají jiná vstřikovací čerpadla a úpravu na pohon různými palivy.
Páteřový nástavný rám s centrální nosnou rourou, na přední konec je přišroubován přední diferenciál, pak je mezikus, sestupná převodovka a vzadu končí zadními diferenciály. Nad redukční skříní je na přírubě převodovka. Motor je opřený v silentblocích nad předním diferenciálem. Diferenciály vybaveny uzávěrkami, řazenými elektropneumaticky. Oproti T 138 byl montován i mezinápravový diferenciál.
Převodovka je ve společné skříni s dvoustupňovou redukcí, s motorem je spojena krátkým kardanem. Na opačném konci převodové skříně se nachází buben parkovací brzdy (obvykle skryt pod nástavbou, aby se v terénu nepoškodil).