Pontonová mostová souprava PMS
Pod pojmem ,,pontónová Tatra" si převážná většina vybaví typ PMS na podvozku starého dříče Tatra T 813 8x8 . Na prezentacích AČR se ale již objevuje jeho nástupce z roku cca 1988 na podvozku Tatra 815. Na fotkách níže jsou již novější systémy : říční díl s automobilem T 815 (hmotnost 23 420 kg ) a také pobřežní díl s T 815 (hmotnost 23 900 kg) .Do kompletní soupravy patří ještě T 815 s pokládkou 80 ks vozovkových desek (hmotnost 26 300 kg) - ale ten jsem bohužel nikde neviděl s foťákem.
Podvozek T 815 má odchylky od základu :
- kabina je dvoudveřák ,sklopná ,s postranně odpruženými dvěmi sedačkami a uprostřed 2-stná lavice. Vzadu je pevný lůžko.
- jiné jsou držáky zpětných zrcátek
- tlumič výfuku je za kabinou směrem nahoru
- zadní závěs je na přívěsy 65 t (to se hodí)
- palivové nádrže jsou za kabinou na plošině nástavby s manipulačním můstkem
- napravo vozidla ,mezi 2-3 nápravou jsou skříně pro zál.díly
Celá pontónová souprava měla tyto části :
- 32 říčních dílu
- 4 pobřežní díly
- 4 sestavy pokládky vozovkových desek
- 2 auta nářadí,dílů a výstroje
- 12 vlečných a postrkových člunů ,které ale táhli vozovkáři.
V případě konfliktu to bylo vymyšleno ,že tyto speciální soupravy posilovali mobilizovaný civilní nákladní vozy Tatra 148 ,Tatra 815,Liaz 100-110 valník na které se namontoval jednoduchý rám a pak se dalo na to naložit pontón. Natahovalo se navijákem nějakého jiného voj.vozidla nebo tahem jiného vozu .Musela to být teda sranda...